O infrastructură rutieră sustenabilă pentru România

O infrastructură rutieră sustenabilă pentru România

Conferinta 1

Reprezentanţi ai autorităţilor şi ai societăţii civile, constructori, consultanţi şi producători de soluţii pentru drumuri au participat la conferinţa Infrastructura drumurilor de mâine, organizată pe 4 octombrie de către Camera Franceză de Comerţ din România (CCIFER), la iniţiativa TOTAL Romania şi a directorului ei, Franck Haëttel.

Fie că este vorba despre rata accidentelor mortale, cea mai ridicată din Uniunea Europeană, sau despre atractivitatea economică, drumurile şi autostrăzile din România sunt o provocare strategică pentru dezvoltarea ţării. Totuşi, starea generală a infrastructurii rutiere române se îmbunătăţeşte cu greu, disfuncţionalităţile fiind numeroase. „În Cartea Albă a Construcţiilor, lansată de Camera de Comerţ Franco-Română în iulie, am rezumat 35 de măsuri propuse de mediul de afaceri pentru deblocarea şi încurajarea proiectelor de infrastructură”, a explicat François Coste, preşedintele CCIFER la deschiderea conferinţei.

„Am vrut să aducem laolaltă actori importanţi din sector, dar şi experţii internaţionali, pentru a-şi împărtăşi experienţa. Ideea nu a fost de a pune degetul pe disfuncţionalităţile, care sunt cunoscute de toţi, dar mai degrabă de a promova soluţii”, a explicat Franck Haëttel. Într-adevăr, starea proastă a numeroase drumuri nu reprezintă o fatalitate. Deşi condiţiile climatice sunt extreme în România, acestea nu se compară cu cele din statul american Minnesota, unde iarna e mai frig decât aici, iar vara este foarte cald, după cum a punctat Mihai Marașteanu, profesor la Departamentul de Inginerie Geologică Civilă şi de Mediu, din cadrul Universităţii Minnesota. „De asta, Statele Unite au optat pentru caietul de sarcini legat de performanţele SHARP, a argumentat el. Calitatea asfaltului depinde în mare parte şi de buna pregătire şi desfăşurare a şantierului.”

„Lipsa expertizei disponibile pe piaţă şi a independenţei consultanţilor sunt principalele probleme pe care le întâlnim în România”, a confirmat Emmanuel Morel de la Banca Europeană de Investiţii. Pentru că soluţiile tehnice există deja şi sunt disponibile. Bitumurile modificate cu polimer, cum ar fi Styrelf de la TOTAL, sunt propuse pe piaţă, dar cererea este inexistentă. „Ţările din Europa de Est sunt în general mai puţin deschise la aceste produse şi ne este greu să ne dezvoltăm pe acest segment în zonele amintite”, a explicat Angélique Brunon, care a reprezentat atât TOTAL, cât şi Eurobitume, asociaţia europeană a producătorilor de bitum în cadrul conferinţei. „Principalul argument pe care îl folosim este că un astfel de produs poate să prelungească durata de viaţă a drumului cu 30% până la 50%, chiar dacă produsul este mai scump. Până la urmă, este o soluţie rentabilă.”

Sorocam (Colas), Holcim Lafarge, BASF şi Egis, ceilalţi sponsori ai conferinţei, au prezentat şi ei soluţii inovative şi bune practici. Compania de consultanţă slovenă Sloman, invitată de CCIFER, şi-a prezentat după amiaza experienţa, într-un studiu de caz, în dezvoltarea proiectului naţional de dezvoltare a mai mult de 500 de kilometri de autostradă.

Dar treptat, şi cu ajutorul unor astfel de întâlniri, mentalităţile evoluează atât în rândul constructorilor de drumuri cât şi al autorităţilor. Un reprezentant al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADR) a vizitat standul TOTAL din cadrul conferinţei şi a acceptat invitaţia lui Iulian Guţu, Manager Bitum TOTAL Romania, de a vizita de la Ozun. O veste de bun augur!