Cum sa comunicam mai bine

Varianta MS: cum să comunicăm mai bine?

ma way

Am organizat în luna februarie întâlnirea noastră strategică bi-anuală pentru cei 27 de manageri şi şefi de echipă ai TOTAL Romania. În a doua parte a întâlnirii, directorul nostru a invitat jurnalistul Mirel Bran, care a ţinut un training cu privire la dezvoltarea comunicării prin scris. Cinci dintre participanţi ne povestesc cum viziunea lor despre modurile de a comunica a evoluat. Și cum aceasta a influenţat munca lor de zi cu zi.

Teodora Savin
Manager Financiar 

„Nu am conştientizat că modul în care scriem poate spune atâtea despre noi. Eu primesc și scriu multe mail-uri și trebuie să mă asigur ca mesajul să fie înțeles de destinatar. Modul în care răspund trebuie să fie concis, curat și la obiect. În acest training, am cunoscut o altă față a colegilor mei, față de cea  pe care o știam din conversațiile pe mail. Modul în care formulezi şi scrii este modul în care te respecţi atât pe tine, cât şi pe ceilalţi. Cuvintele poartă un mesaj. Alăturate sunt un mix de emoţii, care spun mai mult decât poate spune o persoană. Gândim diferit şi asta este bine cât timp nu uităm acest lucru când discutăm cu ceilalţi: atât cu colegii, cât și cu prietenii sau cunoştinţele. Trebuie să te respecţi prin modul în care formulezi, fie că este în scris sau doar o conversaţie.”

Ionela Miru
Manager Laborator

„Este prima experiență de genul acesta pe care am trăit-o. A fost o noutate pentru mine să particip la această întâlnire cu managerii din alte departamente şi la sesiunea de coaching pentru dezvoltarea comunicării. Un impact semnificativ asupra mea l-a avut exerciţiul în care o persoană trebuia să povestească o întâmplare, iar în spate colegii, cu ajutorul unor tuburi, spuneau diferite cuvinte la ureche pentru a distrage persoana respectivă de la povestire. Acest exerciţiu aplicat activităţii zilnice pe care o desfăşor poate fi exemplificat în felul următor: în fiecare zi primesc mail-uri, trebuie să discut cu colegii, cu clienţii pe diferite aspecte, primesc întrebări pe comunicator. Important este ca din toate aceste activităţi care vin în acelaşi timp să prioritizez, adică să aleg cea mai importantă situaţie şi să-mi îndrept toată atenţia asupra ei.”

Gabriel Borsos
Manager de Producţie

„A fost un training interesant cu o tentă filosofică. Am învăţat cum trebuie să gândeşti când vrei să transmiţi un mesaj. Am fost pus în pielea unui ziarist care scrie un articol sau în cea a unui scriitor care lucrează la un roman. Ideea este să ştii unde să te plasezi într-o poveste sau într-o situaţie pentru a comunica despre ea. Eu am învăţat câteva lucruri pe care nu le ştiam. Și toate tehnicile acestea sunt uşor de aplicat în viața de zi cu zi. La muncă, ele îmi sunt de folos atât cu subalternii, cât și cu şefii mei. Important este să te întrebi în ce poziţie eşti când vrei să transmiţi un mesaj, astfel încât acesta să fie cât mai bine înţeles de către destinatar.”

Cătălina Almasan
Coordinator Logistică

„Modul comunicării, exprimării şi relaţionării între noi, cât şi empatia, stau la baza mesajului pe care vrem sa-l transmitem: concis, direct, onest şi adecvat. Clarul şi concisul transmit mesajul fără adăugiri şi interpretări. În România, se întâmplă des ca înțelesul mesajelor să fie distorsionat. Mi s-a părut foarte interesant acest training, pentru că ne-am reamintit teoria comunicării şi am fost încurajaţi să ne simţim liberi şi deschişi în exprimare. A trebuit să relatăm mesaje despre un eveniment important al vieţii noastre şi ne-am descoperit într-un alt fel: sensibili, concreți, direcți sau plini de umor, altfel decât suntem în mediul de muncă. Cu toţii ştim teoria, dar practica... Eu zic să fim mai curajoşi şi direcţi în relaţiile noastre de la muncă, între colegi, fără a folosi diplomaţia în exces. Odată cu mesajul, oamenii transferă emoţii, energii și sentimente.”

Valentin Diaconu
Director Vânzări Automotive

„Trebuie să fim pozitivi, să avem o abordare proactivă şi să dialogăm pentru a găsi soluţii la problemele cu care ne confruntăm: așa ar trebui să fie comunicarea când este vorba de munca în echipă. Dar acest training a vorbit şi despre modul de construire a mesajelor pe care vrei să le transmiţi. Tocmai asta mi-a plăcut, că nu a fost axat doar pe business, ci şi pe comunicarea de zi cu zi. Am fost puşi în situaţii normale ci  nu profesionale, ceea ce ne-a făcut să înţelegem că modul în care comunicăm ne ajută să ne cunoaştem mai bine. Fiecare avem caractere şi temperamente diferite, dar când este vorba de a comunica, mesajul trebuie să fie calibrat în funcţie de ceea ce vrei să transmiţi şi de ceea ce vrei să obţii. Aş încheia cu un citat al lui Martin Luther King pentru a întări importanţa comunicării: <<“Oamenii se urăsc pentru că se tem, se tem pentru că nu se cunosc și nu se cunosc pentru că nu comunică.”>> ".